Świadomy biznes czyli jaki?
Inspiracją do mojego ujęcia pojęcia świadomego biznesu stał się Fred Kofman oraz jego książka, którą cenię sobie niezwykle wysoko. Jest ona dla mnie przewodnikiem w rozumieniu tego, co kluczowe w tworzeniu wielowymiarowej organizacji.
Dziś pragnę przedstawić to, co stanowi fundament świadomego biznesu.
Czym jest świadomy biznes?
Świadomość w biznesie interpretuję jako pełne zrozumienie własnej roli w tworzeniu i doświadczaniu życia, z pełną odpowiedzialnością za każdy jego aspekt. Oznacza to bycie świadomym własnych potrzeb, granic, wartości, a także umiejętność odróżniania realności od złudzeń.
Według mnie, świadomy biznes składa się z osób o wysokim stopniu samoświadomości i empatii. Wykorzystując te cechy, patrzą na świat wokół siebie z głębokim zrozumieniem, tworząc produkty lub usługi, które nie tylko odpowiadają na potrzeby, ale również niosą wartości i spełniają większą misję.
Poniżej przedstawiam kluczowe elementy, które należy wziąć pod uwagę, budując świadomą organizację:
**ZESPÓŁ SAMOODPOWIEDZIALNYCH LIDERÓW**
Fundamentem są ludzie, którzy w życiu postępują proaktywnie, nie przyjmując roli ofiar. Są skoncentrowani na szukaniu rozwiązań i każdego dnia widzą nowe możliwości zbliżające ich o krok do celu.
**WARTOŚCI ŁĄCZĄCE ZESPÓŁ**
Wspólne wartości są klejem, który łączy wszystkich członków zespołu, budując między nimi trwałą więź.
**WSPÓLNY CEL**
Wspólny cel jest niezbędny dla każdego przedsięwzięcia. Zespolone siły posuwają projekt naprzód, co byłoby niemożliwe do osiągnięcia indywidualnie.
**KOMUNIKACJA BEZ PRZEMOCY - NVC**
Otwarta komunikacja w zespole jest kluczowa. Wymaga to samoświadomości pracowników, aby mogli otwarcie dzielić się swoimi uczuciami i potrzebami.
**UWAŻNOŚĆ NA POTRZEBY KLIENTA**
Skupiamy się na potrzebach klientów, ich problemach, dostarczając rozwiązania, które wspierają ich rozwój.
**DEFINICJA OFERTY**
Istotne jest jasne zrozumienie i opisanie tego, co oferujemy i komu.
**INSPIRACJA KLIENTA**
Świadomy biznes działa na zasadzie win-win, komunikując prawdę o produkcie, docierając do tych, którzy rzeczywiście go potrzebują.
**AUTENTYCZNOŚĆ I TRANSPARENTNOŚĆ**
Budowanie na prawdzie zarówno wewnątrz organizacji, jak i na zewnątrz, zapewnia uczciwość i transparentność działania.
**UWAŻNOŚĆ NA LIMITY I LUKI**
Zrozumienie granic pozwala na zrównoważone zarządzanie zasobami i unikanie dysproporcji, które mogą wprowadzać chaos.
**WYŻSZY CEL**
Świadomy biznes stawia na działanie z myślą o wyższym celu, nie ograniczając się do krótkoterminowych materialnych zysków.
Jeśli te wskazówki zainspirowały Cię do zmiany w Twoim biznesie lub przyczyniły się do chęci stworzenia bardziej świadomego miejsca pracy czy oferty, zapraszam dowspółpracy. Razem możemy wypracować strategię dostosowaną do specyfiki Twojej firmy lub projektu.